Frågan om gratis mensskydd på arbetsplatser diskuteras allt oftare i Sverige. Men vad säger egentligen lagen? Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar arbetsgivarens ansvar för en god arbetsmiljö, men innehåller de något om mensskydd? Här går vi igenom läget.
Arbetsmiljölagen i korthet
Arbetsmiljölagen (AML) slår fast att arbetsgivaren ansvarar för att arbetsmiljön är säker och hälsosam. Det omfattar både fysiska och psykosociala faktorer. Lagen nämner inte specifikt mensskydd, men den anger att arbetsgivaren ska förebygga ohälsa och olycksfall samt skapa en god arbetsmiljö för alla.
Föreskrifter om arbetsplatsens utformning
Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning (AFS 2020:1) kräver att arbetsgivare tillhandahåller toaletter och hygienutrymmen som är anpassade efter personalens behov. Det inkluderar exempelvis toalettpapper och tvål. Mensskydd nämns dock inte, men det ligger nära till hands att betrakta det som en likvärdig hygienartikel.
Pågående debatt
I den offentliga debatten lyfts ofta frågan om huruvida gratis mensskydd bör bli en del av
arbetsmiljökraven. Redan idag har flera skolor och kommuner i Sverige infört fria mensskydd, ofta med hänvisning till jämlikhet och hälsa. Det är därför sannolikt att frågan kommer få större tyngd även på arbetsplatser.
God praxis för arbetsgivare
Även om det inte finns ett direkt lagkrav är det många arbetsgivare som väljer att agera. Att erbjuda mensskydd kan ses som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet, där arbetsgivaren ska anpassa miljön efter medarbetarnas behov. På samma sätt som kaffe, frukt eller ergonomiska stolar är mensskydd en enkel åtgärd som visar omtanke.
Sammanfattning
Arbetsmiljölagen ställer krav på arbetsgivare att skapa en god arbetsmiljö, men nämner inte mensskydd uttryckligen. Trots detta kan fria mensskydd ses som en naturlig del av en inkluderande arbetsmiljö. Med tanke på den pågående samhällsdebatten är det klokt för arbetsgivare att redan nu överväga att införa lösningen.